Tuesday, 19 June 2012

Bahaya Dalam setiap Perjalanan Rutin Berbeza

Today seperti biasa.. lebih kurang jam 7.15 aku memulakan perjalanan aku ke tempat kerja... selepas settle anak2 perempuan aku ke sekolah then bawak anak lelaki aku yang manja gila tu ke kedai beli kuih.. hari ni dia beli ketupat... then seperti biasa.. aku berangan lah sambil dengar radio klasik nasional tapi kul 7.30.. (dh dekat area Kt Tanam..) aku mesti tukar channel jap... 91.90 siaran Pahang FM.. ada tazkirah.. aku kan cetek pengetahuan agamanya...
Hari ni topik sembahyang.. sememangnya topik yang hangat tapi kita ramai yang lalai... ada yang tak sembahyang pun... tapi ada gak yang sembahyang tapi sebenarnya sembahyang dia kosong... ( untuk yang khusyuk tu kira berkecualilah..).. aku ni rasanya dalam golongan yang sembahyang tapi.. ialah.. sembahyang sebab takut dosa.. tapi dalam sembahyang tak cukup kusyuk.. di mana dalam sembahyang masih lagi memikirkan hal-hal dunia....
Jadi bila sembahyang kita tak cukup kusyuk maka sembahyang ini tak cukup kuat menolong kita untuk ada rasa takut yang amat sangat pada Allah a.s. Jadi bila kita tak berapa takut.. ( dalam hati kata takut, ingat akan seksa Allah nanti) tapi kita masih sayang meninggalkan apa yang boleh menjerumuskan kita ke arah itu... contoh ketara.. mengumpat.. bagi pompuan memang sinonim sangat lah benda ni... sembahyang sembahyang tapi time mengata kat orang.. memang tak "hingat dunia"...
Tapi ni sambil sambil aje tau.. aku nak cakap pasal bahaya tadi kan dalam perjalanan... walaupun dah jadi rutin harian bawak kereta ni ke tempat keje.. perjalanan yang sama, jalan yang sama, waktu pun lebih kurang sama... bahaya yang menanti tak sama... tadi sedang best berangan... kat area MARdi Muadzzam tu.. tetiba. "PAP".. ada benda langgar cermin kete.. terkejut gak aku.. sedar-sedar aje bunyi kete mengaum.. then kete makin perlahan....rupa-rupanya aku tak sedar bila aku terfreekan gear...
So agak terkezut gak lah tadi kan.. yang langgar kete aku tu.. burung.. tapi terlupa nak snap gambar.. burung tu ada tersangkut kat wiper aku.. tapi aku bukak wiper untuk buang burung tu.. bila dah lepas few minutes baru aku teringat.. patut snap gambar tadi...

No comments:

Post a Comment