Friday, 29 June 2012

Hijau... Menyejukkan Mata memandang

Ni tengah boring tahap gaban..... aku terasa tersangat mengantuk... lagi le hari ni kan hari jumaat... dah petang2 ni lagi le... so aku nak segarkan minda aku dengan warna2 hijau..
 cantikkan pokok orkid ni... aku x de beli2 pun.. aku mintak aje kat jejiran aku then tanam cucuk2 aje kat atas tanah tu..
 pokok ni abang ipar aku tanam untuk mak aku, tapi aku yang amik buat hak aku..
 pokok berduri yang membahaya tapi kata orang tua2, kena gak tanam pokok berduri kat rumah, nak elak hantu penanggal datang kat rumah kita sebab dia takut duri2 ni.. nanti trsangkut urat2 perut dia tu..
 ni pokok dalam ofis kat atas meja aku...
 ni baru je tanam, dapat dari jiran gak.. mekasih Kak Ani..
 ni, tak hingat dari mana dapat..
 yang ni cantik kan.. kesayangan aku ni..
 ni, asalnya pokok bunga kertas aku tapi letas tu, mak aku tumpang pokok daun kesum dia, membiak lak tu.
 yang ni pokok dari Mak Faizah...  dari dulu, dah kat setahun, tak bercambah pun..
 yang ni pun dari mak Faizah.. tapi dah mula ada anak.. nnt sape nak boleh mintak..
 pokok ni diambil dr rmh kak long aku kat Palong N9. Mula2 dulu tumbuh dgn cantik dan bunga oren yg lebat.. tapi lepas tu lembu ayah aku makan sampai dogol pokok tu, then dia dah tumbuh daun balik, then kena makan lagi dek lembu sampai dogol, dan aku dh alih supaya lembu tu tak dpt makan.. dan alhamdulillah, dia dah mula tumbuh.. memang sgt tegar pokok ni..
pokok ni aku amik dari rmh adik ipar aku... yg tumbuh dgn cantiknya hanya 1 dari 3 batang......

No comments:

Post a Comment