Friday, 14 December 2012

Saya Masih Belajar Menjadi Seorang Ibu Yang Baik

Salam untuk yang sudi membaca, seperti tajuk di atas saya akui bahawa saya ini masih sedang belajar bagaimana hendak menjadi seorang ibu yang baik kepada anak2 saya. Saya rasa cam sensitive lak (sejak 2 menjak ni) bila saya ada blogwalking ke tulisan ibu2 yang pada pendapat saya semuanya nampak hebat. Sedangkan saya pulak, masih merangkak biar pun dah ada anak 4.

Masa nissa seorang
Nissa dan Ainurin



Nissa, Ainurin dan Haziq

3 dara pingitan: Nissa, Ainurin, Aisha
Dan ada kemungkinan ada lagi kot yang tersemai dalam rahim saya sekarang ini...

Test on 11/12/12 at 11 am. Second line x brapa terang so maybe a mistake's there

Test on 13/12/12 at 5 am. Second line still tak berapa terang. There's a possibility a mistake or tada....
So saya x pasti tapi kalau ada saya terima dengan hati terbuka, (rezeki juta2 tu, sape yg mampu dapat melainkan dengan keizinan Allah jua). Tapi jauh di sudut hati saya, adakah saya akan berlaku adil untuk anak2 saya yang lain, yang lain pun turut perlukan perhatian saya.

Saya sekarang ini dengan anak 4 semacam gagal mengawal emosi terhadap mereka, selalu yang jadi mangsa mestilah anak yang ke 2 dan pertama. Sampai pernah diaorang nak larikan diri dari rumah (entri ini http://aimrizal78.blogspot.com/2012/06/lari-dari-rumah.html ). Mungkin saya agak garang masa tu, cara saya marah dan paksa diaorang membuatkan diaorang rasa x dihargai. Sedangkan setiap waktu saya akan spend masa baca buku ini.


Dan di dalam bilik ofis saya, saya ada tampal keratan akhbar ini (dh few years keratan akhbar ini ) untuk saya belajar mengawal emosi dan menjadikan diri saya Ibu yang mampu membimbing anak2 ke jalan yang lurus dan benar.

Di samping bekerja saya juga adalah pelajar, jadi tuntutan 2 komitment itu kekadang membuatkan saya alpha dengan kehadiran permata hati adalah untuk disayangi, dididik dan dibentuk. Ada satu N3 yg bt saya terpana dan agak "terasa" lah kan.. hehe http://ihaveasweetsmile.blogspot.com/2012/12/kekesalan-selepas-berkata2.html

Buat saya keep on thinking, and rajin blog walking... tq u guys yg out there yg rajin berkongsi perihal rumahtangga dan anak2. Then only I'll learn to be a good mother.

Sharing is Caring... it's true...

19 comments:

  1. Ada jgk terlintas di fikiran ni kalaulah anak-anak saya sekarang jd kanak-kanak kembali I will treat them differently tp kita ni manusia biasa, adakala perasaan berbagai-bagai so just treasure the time when they are kids, it's priceless :)

    ReplyDelete
  2. ooo ada berita baik rupanya ya...?! hehehe... tapi dr line tu... macam yea je.. hihihi tahniah in advance... ^_^

    dengan anak2 ni kita mmg kena banyak2 bersabar... mereka sebenarnya tak tahu pun apa yang mereka lakukan tu sedikit sebanyak "menyakitkan" hati kita... dan kadang2 mencabar kesabaran kita... kita sendiri pun perlu ingat... bahawa merekalah yang akan menjaga kita dan mendoakan kita kelak...

    kalau kita selalu ingat tu... insyaAllah semuanya akan jadi baik... sama2lah kita berusaha untuk menjadi ibu yang baik... Amin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanx Nora, hehe, insya allah sy akan semai kata2 azimat tu bagi mengawal emosi tatkala ianya "terlebih". Sememangya dunia terus berputar dimana kita akan berada ditahap mendambakan kehadiran mereka.

      Delete
  3. tahniah sys kalau dapat cahaya mata lagi :) biasalahh dalam kehidupan banyak cabaran . berusaha jadi seorang ibu yang adil ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanx amy, doakan utk saya ye. Ialah, inilah antara cabaran sebagai seorang ibu, menjadi ibu yg adil bt anak2. Thanx 4 remind me about it.

      Delete
  4. hehehe.... suka tapi takut... tq

    ReplyDelete
  5. tahniah bakal dapat cahaya mata baru...

    masa marah tengok anak renung mata dorang In Shaa Allah akan sejuk... sebenarnya kita penat.. dengan anak2 lagi dengan rumah tangga lagi..

    kita sama anak 4 :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq Shiela, insya allah saya akan praktikkan

      Delete
  6. Salam. Tahniah untuk kelahiran cahaya mata yang baru :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu yg trliur aje tgk sotong miza tu..

      Delete
  7. tahniah jika sah positif

    empat anak empat ragamnya.... banyakkan berdoa, bacakan alfatihah selalu, dan semasa basuh beras berselawat sambil berdoa agar hati anak2 lembut sebagaiman Allah lembutkan beras menjadi nasi.... insyaAllah anak2 mendengar kata

    ReplyDelete
  8. tq ibuintan, seronok kn ank dara dh bsr, hehe. Saya biasanya menyanyi "selawat syifa" waktu memasak didapur. So insyaalah akan saya sulami doa itu didalam hati ketika nyanyi2 tu.

    ReplyDelete
  9. Okje pun sama..masih belajar tuk menjadi ibu yg boleh mendidik anak menjadi yg terbaik!

    Tahniah ye kalau menjadi tu...he.he..

    ReplyDelete
  10. Teringat ada seorang kawan pernah cakap, "kita ni tiada titik noktah dalam belajar untuk menjadi seorang yang lebih baik". hehe,Okje tq.

    ReplyDelete
  11. insyaAllah.. moga anak2 akk menjadi ank yg soleh & solehah..alhamdulillah.. dah nk masok 4 dah, eh 5 kan?.. hihi..bertuahnye... :)

    ReplyDelete