Sunday, 6 January 2013

Keguguran pun kena berpantang

Salam buat semua rakan blog, so hari ni saya dah buat pemeriksaan doktor dan sudah pun mendapat kepastian, yang rahim saya sudah kosong.


Petang semalam sudah keluar kantung dan darah bergumpal itu, besar jugak mengikut pandangan saya sebab tengok kantung tu masa scan nampak kecik sesangat, panjang dia sama dengan satu jari hantu saya dan lebar di satu bahagian tu ukuran lebar 2 jari. Sedih gak tengok kantung dan darah bergumpal tu, kalau dia berubah jadi baby, cmnr rupanya, lelaki ke perempuan, perangainya cmnr agaknya kn. Tapi ketetapan Allah itu ada hikmahnya yang tak dapat dicapai akal kita sebagai manusia biasa ni.

So sedari semalam saya dah mula berpantang macam bersalin gak. Kena pakai stokin tau.



Tapi saya tak lah berkain batik. Hehe. Yang pasti makan-makan kena ikut cam saya bersalin dedulu, takut nanti kembang urat dan angin dalam badan dan macam2lah. Dan bagi menambah pengetahuan saya jejalan ke blog2 yang bercerita perihal keguguran antaranya blog Kak Engku, http://bidanbersalin.blogspot.com/ ,blog kak jee, http://www.dapurkakjee.com dan pengalaman yang di lalui ArsheedA di blog http://adeqcorner.blogspot.com.

Dan saya kena buat appointment dengan Kak Yah untuk berurut pula nanti. Saya ni bab2 berurut memang saya cerewet sebab saya ni tak tahan sakit. Dah banyak orang gak saya try berurut tapi dengan Kak Yah ni aje saya bertahan sebab dia urut ikut daya tahan badan kita. So boleh lah cam manja2 gitu. Hehe.

Cuma harapan saya moga Allah kurniakan lagi saya rezeki yang tak ternilai harganya ni nanti di kemudian hari.

P/S: Terimakasih mak sebab tolong saya dalam hal2 masak memasak ni memandangkan saya kena berpantang. Ini untungnya duduk kat dengan rumah mak.

26 comments:

  1. Salam takziah ya sis! semoga cepat sembuh :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq sis, U take care ok, must make sure ur baby sihat.

      Delete
  2. ksian akak.. bebanyak bersabar.. mesti sakit kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq fzol, x lh sesakit bersalin, sbb biasanya bila bersalin ni, dapat tengok baby hilang rasa sakit, tapi miscarriage x lh sakit sangat cuma ada rasa sakit hati sikit sebab sedih tak dapat lihat baby kita membesar. :)

      Delete
  3. yan pernah juga sekali keguguran....sakit masa keguguran nie...lebih sakit dari bersalin....tu sebab orang tua2 suruh berpantang macam bersalin....apa pun moga cepat sembuh ye....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin usia kandungan Yan dah besar kot, mak kata kalau dah 4 bulan tu memang kena betul2 cam bersalin, dan sakit pun lebih kurang bersalin. Saya baru berusia lbh kurang 5 minggu so x lh sakit sangat tapi tetap sedih.

      Delete
  4. Betul....kalau keguguran poun kena pantang macam bersalin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. En. Hanif pun tau tapi tak semua kaum wanita bersetuju bab2 berpantang ni, lebih2 lagi kalau setakat keguguran.

      Delete
  5. Sian MF... sedih bagi pihak MF juga... Jaga diri baik-baik ya... Selamat berpantang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makin sedih bila Nora cakap cam tu. Insya Allah saya akan jaga diri sepanjang berpantang ni.

      Delete
    2. alahai jgn la sedih MF... InsyaAllah ada rezeki lagi nanti... sesungguhnya perancangan Allah tu yang terbaik... saya pun sedang berusaha nak tambah baby... moga rezeki kita ada nanti, MF... Amin...

      Delete
    3. Insya Allah, bukan apa, ramai masa diaorang kecik aje, nenanti bila diaorang dah besar, sunyilah semula lah rumah kita tu nanti.

      Delete
  6. best nyer dapat berurut... dah lama tak berurut dgn bidan kg, kat sini suami aje la yg jadi mangsa... nasib baik dia pandai juga sikit2.... kadang2 bila sakit satu badan, teringin sgt nak balik berurut kat M'sia....

    Apa-apa pun, take care tau.... Insya Allah, harapnya ada rezeki lepas ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Nur, saya berurut dengan bidan kampung ni, alhamdulillah, best lh badan lepas berurut dengan dia, tapi Nur kira ok lh kalau suami boleh tolongkan. Nenanti bila ada kesempatan balik ke M'sia bolehlah ambil peluang berurut. :)

      Delete
  7. takziah atas apa yg berlaku...harap jaga kesihatan yer..salam kenal dari bunda dan selamat tahun baru..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Bunda, selamat tahun baru jugak.

      Delete
  8. takziah ye.... semoga lekas sembuh....

    ReplyDelete
  9. http://lalakidswear.blogspot.com/2013/01/untuk-ibu-yang-kehilangan-permata-hati.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah jengah dah tadi, nampak menarik buku tu, insya Allah saya google nanti.

      Delete
  10. La ... sori le..OKje tak baca entri ni... tu lah rasanya hari tu macam belum nak bersalin.. tapi kenapa dah berpantang pulak...bertanya2 dalam hati...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, iye lh masa OKje stopped by ari tu entry ni lum publish g.

      Delete
  11. Takziah...
    InsyaAllah Allah akan kurniakan rezeki yang lain pada masa akan datang ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah, setiap kejadian kan ada hikmahnya. :)

      Delete