Saturday, 5 January 2013

Keindahan Yang Sementara..

Salam buat semua kenalan, dah agak lama saya tak menulis kat blog ni, cuma sempat curi masa untuk membaca kisah2 teman aje. Rata- rata dengan azam baru berserta semangat baru, tak kurang jugak dengan kesibukan baru. Sebenarnya banyak yang nak di updatekan dengan kisah anak2 yang baru naik sekolah, especially si Haziq yang baru masuk pra- sekolah untuk murid 5 tahun. Tapi hari ini saya tak nak ceritakan pasal Haziq ( banyak kelucuan dia tatkala disekolah yang mengheret saya untuk jadi murid pra semula).

N3 hari ini saya cuma nak mengenang kembali detik indah tatkala saya dapat merasakan yang di dalam rahim saya ada benih yang tersemai. Kalau mereka yang baru kahwin biasanya akan menggunakan ayat "tersemai benih bukti kasih sayang kami". Hehe. Teringat masa baru2 kahwin (back in 2002, 28 Disember), lupa nak celebrate baru2 ni, sebab kebetulan sama dengan harijadi anak saudara so duk teringat birthday dia aje dan anak2 duk sibuk cari hadiah untuk si umar Aiman tu, langsung terlupa ulangtahun kami, bila teringat pun dah malam dah pun, kedai kek dah pun tutup. Off tajuk lagi.

Ok, selepas kahwin dalam 3 bulan saya still lum ada tanda yang saya hamil, period cam biasa so macam kecewa jugaklah, masuk 4 bulan still period, masuk 5 bulan still period then masuk bulan ke 6, lewat sehari x period so dah agak dah, dengan tak sabar g klinik buat pemeriksaan, dan memang sah saya mengandung. Seronoknya tak terkira. Tapi masuk kandungan bulan kedua, alahan yang saya alami makin teruk, sehingga bau badan suami pun buat saya muntah. Segala jenis bau saya tak suka. Badan terasa lembik yang teramat, sehingga terpacul ayat yang tak patut untuk seorang bakal ibu, tapi alhamdulillah suami banyak membantu dengan menegur dan memberi peransang buat saya. Yang membuatkan saya rasa alahan semasa hamil itu bukanlah suatu perkara yang besar jika dibandingkan dengan nikmat dapat merasakan kehadiran suatu nyawa lain didalam diri ini. Tapi kenangan ini di tahun 2003 dulu, anak pertama dan anak2 yang menyusul seterusnya terus memberikan saya pengalaman yang berbeza untuk setiap orang.

Setelah mendapat 4 anak saya rasa cukuplah dulu, hehe. Tapi sebenarnya jauh disudut hati saya memang nak lagi anak. Macam tamaklah pulak, jadi dalam perkiraan saya memang nak tambah zuriat lagi, dan alhamdulillah, Allah maha mendengar dan telah pun memberikan saya satu kehidupan baru dalam diri saya baru2 ni. Macam caya tak caya aje, iyelah dah nak masuk 40kan takut cam tak berupaya, walaupun masih baru, saya dah pun berkongsi cerita gembira ini dengan kekawan rapat, saudara mara dan sahabat di blog ini.
Kali ni bila mengandung saya tak alami sebarang alahan tapi badan memang cepat penat. Kalau saya sebelum ini sememangnya tak menggemari durian dan bila setiap kali hamil, bau durian akan buat saya melempek. Tapi kali ni, saya teringin lak nak makan durian. Kuasa Allah kan. Kalau sebelum ini setiap kali hamil, saya tak suka berdandan, bau lipstik dan bedak pun buat saya mual, tapi kali ini, saya suka tul berhias diri. Kelakar pulak rasa. Tapi saya dapat rasa perbezaan itu dan membuatkan saya tak sabar nak melihat si kecil yang baru ni, bagaimana pulak keadaan dan sikap dia.

Tapi adakah dia terus kekal didalam rahim ni sehingga 9 bulan nanti sebab dah 3 hari saya bleeding. (ada teman2 yang kata ianya cuma proses biasa, sisa2 darah period). Saya dah scan dah semalam, kantungnya masih ada tapi doktor mau saya buat lagi pemeriksaan minggu hadapan. Ini gambar pertama si kecil baru saya. Moga dia terus bertahan.

6 comments:

  1. salam...first thing tahniah ! yang kedua azie doakan kandungan awk dan baby sihat...in shaa allah..:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq Azie, tapi baby dah tak de dah, semalam petang dah keluar dah. Tak de rezeki kali ni. Sedih memang sedih tapi ketentuan Allah tak boleh kita pertikaikan.

      Delete
  2. Ada hikmah semuanya tu... moga MF tabah... jgn sedih ya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedih memang sedih atas kehilangan suatu yang diharapkan, tapi kita kena redha lah kan, mesti ada sebab Allah buat sesuatu itu. :)

      Delete
  3. Belum besar lagilah ni... tak pelah...cuba lagi yeh!!...Orangnya pun masih cantik dan sihat lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lum besar g OKje hehe, excitednye lebih sangat. Haha, baru 5 minggu lebih kurang gitulah.

      Delete