Friday, 25 January 2013

"Pelupa" kah anda?

Salam sahabat alam maya,

Just nak share suatu yang simple hari ni, masa menyibukkan diri baca majalah anak2 saya jumpa kartun ni, hehehe.. Mengingatkan saya tentang sifat "pelupa" saya tu.
Saya seorang yang pelupa, sangat2 pelupa, hingga En Suami pernah cakap "U kalau nak pergi shopping2 kat bandar, I memang tak lepaskan U pergi dengan anak2 aje, nanti tak pasal2 hilang anak2 I tu", masa mula2 dia cakap memang saya sedih, syahdu giler, tapi bila difikirkan memang betul pun. Hehehe

Pernah saya nak ke UM, dan masa nak buang sampah letak sampah kat atas bonet kereta, From Rompin to Muadzam saya bawak sampah tu, mujur gak perasan sebab raamai tul orang duk tengok kereta saya masa tu, kalau tak mau sampai ke UM sampah tu.

Belum lagi perkara2 lain tu. hehe

28 comments:

  1. sy pun agak pelupa..tapi tak de lah teruk sgt..hehe.. bila berjalan, hubby sllu juga ingat kan sy... jgn leka..ingat anak ada bersama..hehe:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu lah Atie, bukan tak amalkan makan kismis, tapi iye lah le ni dah kurang baca Al Quran kot, tapi alhamdulillah sebab dapat En Suami yg penyabar dan sokmo2 rajin ingatkan, le ni pah ke anak2 pun tahu saya ni pelupa, so anak2 dah pun jadi alarm untuk banyak hal.

      Delete
  2. Haha.... confirm makan kepala ikan banyak tu MFM....
    Okje pun sama jugak tapi nampaknya belum sekronik tu.... walaupun berekor2 kepala ikan okje hisap otak dia he...he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha, tapi OKje saya tak makan kepala ikan, memang tak pernah makan pun, so makan kepala ikan itu bukan penyumbang utama untuk sifat pelupa ni. Tetiap kali makan ikan, nanti kepalanya saya hantar kat mak. Hehe, mak suka makan kepala ikan.

      Delete
  3. hahaha kelaka laaa awk neh. neh namanya pelupa tahap atuk gaban neh. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iye lah Sue, kalau nak cite pasal terlupa aje, emm, berderet2 lah peristiwanya... Sampai anak2 pun dah tau yang Umminya ni pelupa, so kekadang diaorang siap buat short note to remind Ummi dia ni apa yang kena buat. :)

      Delete
  4. kalau macam tu.....kena makan banyak2 kismis nie......tapi petua orang tua2 suruh selalu membaca alquran......insyaallah tak ada penyakit pelupa nie......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iye lah Yan, may be tak cukup banyak kot.

      Baru cite pasal pelupa kan, tadi ni pun terlewat amik ank2 balik dari latihan TKW. Patut amik diaorang balik kul 4, tapi tadi saya duk ralit basuh kasut skolah diaorang saya lupa. Masa tengok jam kul 4 tadi, ada gak terpikir ada apa kena buat... So relax2 buat itu ini, bila tengok si kecik tidor dalam buai, baru teringat, alamak kakak2 dan abang sikecik ni abis TKW kul 4, tgk jam dah kul 4.36.... Adus lewat.... Dah kena minta maaf dengan anak2....

      Delete
  5. salam mFm ..
    selalunya org pelupa ni sbb banyak memikir ..
    terlalu banyak memikir membuat boleh lupa sesuatu yg harus dibuat ..
    gitu ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aby, boleh dijadikan alasan kot tu, hehe... may be sebab dalam hati ada sedikit ketakutan, duk fikir tesis yang tak siap2 kot. Hehe

      Delete
  6. Barangkali terlalu banyak perkara yang difikirkan ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Koding, kekadang rasanya sesuatu tu terjadi tanpa sebab yang tertentu, tapi ialah, cam saya ni suka jugak mencari alasan untuk memaafkan diri apabila sesuatu tu terjadi, spt yang saya jwb kat Aby mungkin disebabkan saya sedang sibuk memikirkan tesis saya, tapi sblm saya samb belajar pun byk perkara yg saya sokmo2 terlupa, kalau bab tertinggal hp jgn cakaplah, pernah hilang kad bank sebab sorok dari anak yang buat main dengannya sampai ke sudah tak jumpa. Hehe

      Delete
  7. saya pun sgt pelupa... dah beberapa kali tertinggal pack lunch kat rumah dah kena perli dgn suami..

    org kata, org perempuan pelupa sbb dia byk putus urat masa bersalin... betul ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nur, kalau bab2 tinggal camtu memang samalah kita, hehe...

      Pernah gak dengar orang cakap camtu, mungkin lah kot, sebab masa bujang pun pelupa gak tapi tak lah sampai tahap "atuk gaban" bak kata Sue Pelik, hehe, cuma bila dah ada anak memang makin bertambah tahap pelupanya.

      Delete
    2. eheh sriusly?!!

      Saya tak kahwin pun lagi tapi pelupa juga. =.=''

      Delete
    3. Hehe, kalau bujang apa alasan kita guna bila terlupa ?.. Saya pun tak ingat dah...

      Delete
  8. Kahkahkah...rs tergelak pulak bc kisah mfm ni...msti byk perkare tgh pk ni sampai terlupa nak buang sampah....:-). Pc suka hafal atau ulang perkara yg kita plan nak buat dlm kepale supaya tak lupa...kdg2 bile byk sgt perkare yg perlu disetelkan dlm satu masa membuatkan kite ter'miss' sesuatu:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. PC, kalau dah namanya Doktor tu mesti tahap studynya dasat gilerkan, bab2 menghafal fakta jangan cakaplah ye. Pernah dapat roomate budak farmasi, mak aih takutnya tengok buku rujukan dia. Tengok dia menghafal buat saya sangat lagum dengan keupayaannya tu, sangat kontra dengan saya, saya sememangnya sangat lemah bab2 membaca (result subjek membaca mmg target cukup makan, even subjek Tamadun Islam pun saya rasa tersangat susah), dunia masa belajar saya adalah mathematics, sebab tak perlu menghafal, cuma praktis then Insya Allah saya boleh survivelah subjek2 tu. May be tu simptom2 pelupa kot. Tapi takut jugak, adakah saya akan sampai ke tahap Alzheimer bila tua nanti.

      Delete
    2. takkanlah sampai ke Alzheimer pulak!ish2...jgn risau. kdg2 terlupa tu perkara biase...lbh2 lagi klu time kite tgh serabut dgn byk perkara dlm fikiran kite...cuba tenangkan fikiran dlm semua perkara yg kita buat,insyaAllah senang ingat:)

      Delete
    3. Lega bila dengar Puan Doktor cakap camtu. Hehehe..

      Delete
  9. As salam mfm..
    huhu kelakar jg baca. saly pun kdg2 bleh jd pelupa jg tp kalu bab bcakap dgn hubby..cerita benda yg sama..haha..
    tp saly setuju dgn pendapat akak nur bijen kita ats tu...perempuan byk putus urat msa bsalin,mlalui proses segalany.. zat2 kt pun di ambil ank,kt pun cepat tua..kihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Mama Sally, hehe... Bila recall balik memang terasa kelucuannya, pernah jugak bila ke bandar saya terangkut sampah ni sekali ke bandar, so pernah anak2 siap buat lagu "Ummi jgn lupa buang sampah" ..

      Kalau bab bercerita kisah yang sama diulang2 pun saya camtu gak, hehe, memang jadi bahan lawak dia lah untuk kenakan saya. Hehehe...

      Delete
  10. Laaaa.. da lupa punye hal eh...sabo jela

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu lah Ena, pelupa orangnya ni.. Hehe

      Delete
  11. memula sedih bila baca en hubby MF cakap gitu... tapi lepas baca habis gelak sakan pula saya.. hahahha bakpe usung sampah tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe, saya pun gitu Nora, sedih asalnya tapi betul pun kalau dah memang pelupa tu takut gak.

      Tu la, biasa kuar dari rumah memang letak sampah kat atas bonet belakang, kononnya sampai kat tong sampah kat luar pagar tu boleh buang terus, tapi sokmo2 pelupa, usung lah sampah tu ganti Alam Flora.

      Delete