Wednesday, 9 January 2013

Jarang kepala anak bila dia demam.

Salam buat teman blogger, kali ni, saya update pasal si kecil yang demam lagi. Gara-gara dia jatuh semalam dan terbawak-bawak sampai demam.Ni luka di lutut dia akibat berlari ke rumah mak semalam.
Nak cuci luka dia tapi Umminya pun seram sejuk so pujuk dia baring minum milo
Still tak tahu nak buat camnr, nak cuci tapi tak sanggup sebab si kecil ni duk mengerang, last2 Umminya just bubuh ubat itu pun takut nak spreadkan ubat tu. Si kecik yang sakit Ummi pulak duk berlinang air mata. Tak tahan iman tul lah Ummi dia ni.

So hari ni si kecik ni demam, Ummi kena jarangkan kepala dia. Ni ikut cara mak buat. Tetiap kali dia anak2 saya demam, saya mesti jarang kan kepala diaorang, mak kata elok untuk sejuk kan kepala anak bagi mengelakkan dari kejang mahupun sawan.

Kena amik daun lidah buaya, mujur ada tanam sendiri.

Kerat lah dalam 2 batang, then potong kecik2 dan buang kulit sebahagian, supaya mudah nak amik isinya sahaja.

Lepas tu kopek isinya dengan kuku aje, so buang kulit tu, hancurkan isi dengan air. Then cari bunga raya, campurkan. Gaulkan then letak sikit beras ( tak tahu pun untuk apa).

Then sapu kat kepala anak ye. Sejuk aje kepala tu dia rasa nanti. Walaupun anak2 yang demam saya pakaikan koolfever, mak tetap ingatkan saya untuk jarang kepala anak. Tapi Aisha ni tak suka pakai koolfever.

Then saya buat bubur untuk dia. Budak2 ni kalau demam bubur lajulah dia makan.

Emm.. Nampak sedap je bubur ni, (kalau time pantang, semua nampak sedap, bubur anak pun terliur).

Habis gak dia makan, tinggal kulit ayam tu dia tak nak. Hehe. Tapi demam pun dia nak bersolek gak, nak ikut ambil abang dia balik sekolah.

44 comments:

  1. alalala... siannya aisha... get well soon sayang... tak tahu pulak pasal daun lidah buaya tu... kalau bunga raya tu mmg selalu dgr... thanks MF share petua ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang tua2 kan kaya dengan petua2 yang menggunakan bahan2 semulajadi. :)

      Delete
  2. Kalau OKje panggil jaram...tapi tak pernahlah jaram pakai benda tu..mak OKje pakai asam jawa sebab tulah agak malas sebab macam kotor kotor sikitkan he..he... (mak apa le ni )

    dah bersalin eh.... dapat anak apa...ada entri pasal anak ke?tak perasan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, OKje mmg sempoi lh, tu yg mesti terjah n3 OKje tetiap hari. "jaram" ye ejaannya OKje. Hehe. Dedulu pun saya jaram pakai asam jawa gak, tapi masa saya pernah mengajar kat satu sekolah ni, seorang Ustazah beritahu tak berapa elok guna asam jawa untuk berjaram ni, so bula cerita kat mak, mak kata guna daun lidah buayalah ganti yang asam jawa tu.

      Delete
    2. Yeh....? TQ MFM...
      Tak tau pulak pakai asam jawa tu kurang elok...Kenapa ek agaknya?

      Delete
    3. Kalau x silap katanya x elok untuk daya ingatan, ada kaitan dengan masam2. Hehe. Kan makan asam2 x elok untuk daya ingatan. (yang tu saya tambah, haha)

      Delete
    4. ha..ha.. memang masam2 tak elok tuk daya ingatan.... kalau letak atas kepala pun dikira jugak ek!he..he...

      Delete
    5. Hehe, saya ikut aje, agak2 logik di akal, I will follow U. Hehe

      Delete
  3. Kesian tgk tempat luka Aisha tu.. semoga cepat baik yer :)
    Anak-anak saya pun tak suka letak cool fever bila demam, just jaramkan kepala biar cepat sejuk...
    bubur tu pun nampak sedap, org tak demam pun teringin jugak ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iyelah Nur, besar gak luka tu, ni dah hari ketiga dah, jalan pun terhencut2, rasa lucu pun ada gak. Gelagat budak2 kan sememangnya menghiburkan.

      Delete
  4. Siannye dia..moga cepat sembuh ye..

    ReplyDelete
  5. ngilunye tgk luka dia...

    saya balas kunjungan awk..salam kenalan..
    tq coz sudi lawat blog saya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iye lah, saya pun takut tengok luka tu.
      Cantik blog Ena, rasanya Ena cam orang seni aje.

      Delete
  6. alahai siannye dia demam...ngeri lak tgk luke tuh..smoga adik cpt smbuh

    ReplyDelete
  7. alahai cianya dia..semoga cepat sembuh ye sayang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq Arina, saya pun x sabar nk tgk dia sihat semula, asik merengek aje.

      Delete
  8. ASSALAMUALAIKUMMM.....
    DATANG SINGAH SINI BALIK...
    DAH SIHAT BELUM NI??? CIAN DIA JATUH YER.. SAMPAI DEMAM..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam disambut Marsya, tq singgah sini, belum sihat g dia ni, duk merengek aje.

      Delete
  9. salam.. kesian dia ye.. moga cepat sembuh.. luka tu besar juga tu...

    saya kalau anak demam selalu ambik bunga raya putih sekali ngan daun.. ramas2 dgn air sampai hancur kemudian letak kat kepala dan badan..


    *** kalau nk sabun tu sms 012 4003624 ye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang petua ni ada dapat dari jiran lama, tu yang pernah try tanam pokok bunga raya putih tapi tak hidup.
      Yang sabun tu dah order dah tadi Syiela. :)

      Delete
  10. moga cepat sembuh ye....

    yan biasaya anak demam pakai daun durian belanda je...ramas dengan air bubuh kak kepala....tak pernah cuba lagi dengan lidah buaya nie...tq kongsi info nie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Petua Yan ni masa saya kecik2 dulu ada mak applykan kat kiteorang sebab masa tu ada pokok ni kat area rumah tapi sejak pokok ni x de mak x guna lh dah petua ni.

      Delete
  11. Walaupun sakit makan jugak dia....anak saya langsung tak makan...tip yg menarik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua ank saya camtu Che Ros, sakit tapi makan tetap jalan. :)

      Delete
  12. mak saya guna daun bunga raya...sama gak...rasa sejuk:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. :), elok aje kn amalkan petua turun temurun ni.

      Delete
    2. petua turun temurun ade kebaikannya tersendiri...di samping tu ubat jgn lupa mkn...hehe...semoga cpt sembuh ye:) klu berterusan cpt2 jumpe doktor:)

      Delete
    3. Ubat dari doktor memang senantiasa ada, demam aje memang terus ke klinik, so kedua2 cara di gunapakai. :)

      Delete
  13. alahai,kesiannya tengok.
    tak letak ubat gamat ke kat luka tu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ubat gamat biasa tu dah abis, yang ada ni agak berangin, tak berani letak yang berangin tu. Hehe. Ummi dia ni yang tak berani. Hehe

      Delete
  14. semoga cepat sembuh ya..
    anak sy pun br habis demam..risau di buat nya..sllu nya sy suka letak kool fever klu dia demam..lain kali boleh cuba cara kt atas tu,..TQ share!
    luka tu klu dpt cuci lg elok, takut infection..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terimakasih Atie,
      Luka tu alhamdulillah, dah kering pun.

      Delete
  15. Kesiannya. Lukatu kena cuci juga, bimbang jangkitan pulak.. Untuk jarang kepala, biasanya akak gunakan daun bunga raya atau daun bunga cina..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Luka tu alhamdulillah, dah kering kak
      Bunga cina, nanti saya surf cmnr rupanya, hehe. Terimakasih sebab beri saya petua baru.

      Delete
  16. akak selalu jugak buat pada anak2 masa mereka demam,,.. selalunya akak guna air rendaman asam gelugur (asam keping)

    akak panggil jaram... cepat sejuk badannya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah akak, OKje pun dah tegur kat atas tu, saya ingat "jarang" namanya, hehe. Memang berkesan pun amalkan petua ni.

      Delete
  17. ala si kecik ! sian nya dia..semoga cepat sembuh..
    azie singgah sini..terima kasih singgah blog azie...terharuu !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq Azie, alhamdulillah dah sihat sejahtera si kecik tu, pepagi ni pun dah main pasir.

      Saya memang suka jejalan borak2 ni, hehe,

      Delete
  18. Ada macam-macam petua sebenarnya ...
    Tetapi guna koolfever lebih mudah ...
    Tak perlu kita banyak kali bangun tengah malam untuk jarang kepala mereka ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bedasarkan kepada pengalaman sahabat saya dan atas arahan mak, saya tetap jaram kepala anak2 walaupun saya guna koolfever. :)

      Delete
  19. Replies
    1. Iye Didiey, memang sedih pun tengok dia time dia terbaring ni, :)

      Delete