Tuesday, 12 March 2013

We Take it Lightly......

Salam Sahabat Sekalian,

Hari ini saya terpanggil untuk berkongsi suatu yang kita pandang ringan sebelum ini. Bukan sahaja ramai yang diluar sana malah saya sendiri jua adakalanya terlalai dan melakukannya. Saya terpandang mini poster ini di surau di sebuah hentian Petronas sekitar Bahau rasanya.

Sunnah Rasul kita rupanya. Ini berkaitan minum
  Dari Abu hurairah r.a katanya "Rasulullah S.A.W bersabda:
                      "Janganlah sekali-kali seseorang dari engkau itu minum sambil berdiri, maka barangsiapa yang lupa, maka hendaklah memuntahknannya"

Yang ini pula berkaitan makan
                 Dari Anas r.a dari Nabi S.A.W bahawasanya beliau S.A.W melarang kalau seseorang itu minum samblil berdiri.
                 Qatadah berkata: "Lalu kita bertanya kepada Anas: "Kalau makan, bagaimanakah?"
                 Anas menjawab: "Yang sedemikian itu-yakni yang makan sambil berdiri- adalah lebih buruk atau lebih jelek."

                                  Semua itu petikan dari Riyadhus Shalihin -Jilid 1

Sekadar ingatan buat saya dan sahabat2 yang disayangi. Mari kita mendidik diri dan anak2 kita untuk lebih mengenali kehidupan sebagai seorang Islam yang penuh tata tertib. Saya percaya ada sebabnya kenapa Rasulullah kita melarang makan dan minum berdiri, bukan sahaja dari segi adab malah ianya mesti ada kaitan dari sudut pandangan sains.

Anak2 Ummi, baca ini dan praktikkanlah dalam kehidupan kita, tegur menegur sesama kita adalah sebagai tanda kita sayang sesama kita umat Islam. Walau sekecil mana perbuatan itu Allah adalah maha mengadili dalam segala perkara.

20 comments:

  1. salam mFm ..
    tq sharing ..
    sekadar buat tambahan ..
    dalam kita menulis hadith kena hati2 sket ..
    alhamdulillah mFm tulis riwayat hadith tu ..
    sbb klu menulis hadith sedangkan ianya bukan hadith kita akan dapat dosa yg sia2 kerana mendustai sabda2 rasulullah ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima Kasih Aby, insya Allah sebarang pengetahuan baru nenanti akan saya rujuk dahulu dari sahabat2 yang berkaitan sebelum berkongsi disini.

      Teguran itu sangat2 saya hargai. :)

      Delete
    2. mfm...pernah baca tapi kdg2 minum berdiri jugak..tima kasih sbb ingatkan semula..

      Delete
    3. n0e, ingatan untuk diri sendiri tu dan untuk anak2 tapi secara langsungnya mengingatkan kita semua. :)

      Delete
  2. terima kasih atas ingatan ni... dah tahu... tapi kadang selalu TERbuat... (minum sambil berdiri)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 Nora, itu lah, kekadang tu memang terbuat lah. :)

      Delete
  3. Umi...lama tak mengomen....duk dalam freezer lagi ke?huhu
    Tapi betullah MFM...benda yg simple macam tu kadang tu OKje ada buat jugak.... sungguh tak senonoh...
    manusia memang harus diingatkan selalu supaya sentiasa sedar!
    TQ MFM kerana mengingatkan akakkkk yg alpa ni.... sedih mak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okje, tak duduk dalam freezer dah tapi ada benda alah yang nak disettlekan, kat ofis ada seminarlah, then ni kejar completekan file sebab ada audit (jenis buat keje last minute, camni lah) hehe.. pastu bila balik rumah, kiranya nak berjalan2 ke blog2 lak tak kesampaian sebab tak dapat sentuh langsung Ipad en suami kat rumah di kontrol dek budak kecik berdua tu.
      Itu lah Okje, memang sokmo2 lah nak kena ingatkan, dah baca dan tahu pun terbuat jugak. Bukan Okje aje.. saya ni ha.. memanjang je "terbuat"... hehe

      Delete
  4. ish... terkdg kita mkn/minum berdiri gak kan.. nauuzubillah...

    ReplyDelete
  5. tersentuh hatiku...terima kasih...

    ReplyDelete
  6. tq for sharing mfm!

    tapi kan mase PC jadi houseman @ doktor pelatih dulu kan, bukan setakat makan berdiri tapi makan sambil berjalan pun ada...tapi bukan mkn makanan berat la...contohnya makan biskut ke utk alas perut...bukan apa, sebab sibuk sangat kat wad sampai tak sempat nak makan. asyik terkejar2 je kat spital tu. untuk alas perut tu kena lah curi2 makan mcm ni...sekarang ni sejak naik pangkat kepada MO alhamdulillah hidup lebih teratur:)
    marilah sama2 kita jaga adab makan kita agar mendapat keberkatan dariNya:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Doktor pelatih lebih bzy dari Pegawai Perubatan ye. Dah lah belajarnya susah kan, bukunya tebal, banyak tul fakta yang nak kena ingat...

      Betul PC, sama2lah kita saling mengingatkan untuk menjadi yang lebih baik.

      Delete
  7. Bismillahirrahmanirrahim ....
    Silakan makan ...

    ReplyDelete
  8. Thanks MFM atas perkongsian dan peringatan nie..kdg2 ade jgk time yg terleps..moga kita dpt baiki keburukan diri kan...

    ReplyDelete