Tuesday, 14 May 2013

Kerenah Birokrasi: For 1 Simple Task

Salam Sahabat Semua,

Moga dapat menjalani rutin harian dengan ceria dan penuh tanggung jawab tanpa ada rasa sakit hati... hehe.. ni sebab saya yang sakit hati... Mana tak sakit hati, untuk task 2 minit tapi saya kena ke Pejabat Daerah Rompin tu sampai 2 kali.. mungkin salah saya kot sebab tak tahu peraturan tapi bukan setiap hari pun buat benda alah ni, so mana nak alert..

Al kisahnya, last week perlu matikan setem untuk dokumen students yang akan menjalani latihan praktical
tapi setem kena beli kat pejabat pos dulu. ok no prob..
So bila dah beli dan tampal, maka saya pun ke PDR, dimana saya telah pulang awal, sebab Muadzam ke Rompin adalah 69km. Harinya adalah hari Jumaat, dapat dokumen tu dalam tengahari, so bergerak ke Rompin dalam jam 2 petang, sampai kat PDR jam 3 petang sebab stop kat rumah jap ambil si kenit ni, hehe
kebetulan ada kereta cop hello kitty ni, so sikenit nak bergambar
Then masuk ke PDR dengan cerianya, sampai di kaunter,
                Saya : Maaf, boleh tumpang tanya, saya nak cop setem hasil,
                Pegawai di Kaunter : Pegawai LHDN tak ada hari ini, hanya hari Isnin, Rabu dan Khamis je,
                                                 Ada tampal kat kaunter depan
                Saya : Tak de siapa2 yang boleh bantu ke
                Pegawai di Kaunter : Tak de

Then pi intai kat depan, memang ada ni,
Terpaksa dengan perasaan kecewa, then hari Isninnya datang semula ke sini dan ianya memang menyakitkan hati.
untuk cop tak sampai pun beberapa saat
sekejap je, prosesnya
                 1. isi borang permohonan (sehelai je)
                 2. dapat cop

Tapi dalam kes sebegini, proses ni memang sekejap aje, tapi ambil masa yang lebih dari sepatutnya semata2 untuk cop yang tak sampai beberapa saat tu, ok lah campur tulis form mungkin seminit dua.

1. Kalau takutkan penyelewengan: Takkanlah tak boleh pegawai2 atau kerani2 di PDr tu uruskan, bukan melibatkan wang ringgit pun, nak cop aje.
2. Pekerja2 di PDR tak boleh diharapkan ke: Takkanlah dokumen sebegini tak leh disimpan oleh pekerja2 PDR tu dalam fail untuk diserahkan kepada pegawai LHDN tu yang jadualnya untuk 3 hari seminggu di PDR ni.
3. Pekerja PDR ada kerja masing2: Hahahaha... sibuklah sesangat pekerja2 di PDR tu... walhal bila kesana biasa aje nampak duk huhahuha...

Maaf untuk Sahabat2 yang terlibat dengan kerja sebegini, mungkin saya tak berapa faham, tapi rasanya setakat urusan seperti ini, boleh sahaja pegawai2 yang lain tolong uruskan.

23 comments:

  1. salam MFM...alaa kesiannya kena buat 2 kali trip ..jauh lak tuh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perjalanan tu sememangnya kena harungi Ummu, tapi tu lah, masa.

      Delete
  2. Arrgghh mana tak hangin, kerja mudah & simple tak mengambil masa je pun diorang bikin susah..
    Itu lah gomen.. kononnya nak buat mudah, tapi menyulitkan orang lain... tak sukaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah realitynya ZMM, bengkak tapi tak de ubat.. melainkan ada kesedaran masing2 untuk mengubah keadaan..

      Delete
  3. lumrah dah tu kan..proses mmg jap je.. tp nk menunggu or mcm hal2 plak yg lamanya..sabar je la.. comey keta tu... ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu Deqla... proses memang kejap, tapi nak mencapai ke "tempat" proses tu, memang berkurun lah...

      Delete
  4. alahaii..sabo je la..xperlu kata apa2 la kan..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah bukan kes satu ni je kan yang ada.. banyak lagi kat tempat perkhimatan awam yang lain yang tak ambil pusing kesusahan pengguna lain.

      Delete
  5. salam mfm ..
    setuju dgn puan Zaniff tu ..
    sabo jer la ..
    sekurangnya dapat tau wktu tu ..
    klu kena beratur panjang n tunggu sampai 1 jam ..
    tau2 sampai kt depan dia kata tk bole ..
    lg hangin kan ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan kata tidak Aby, dah pernah kena dah kat Pejabat Pendaftaran...

      Delete
  6. comey si kenit tu posing dgn kete hello kitty :)
    Jauhnya berulang... tapi mmg sabar aje la... bagus juga letak dalam blog, boleh la tak note lepas ni :)
    Mungkin sbb daerah kot, so pegawai tu tak ramai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. comel je kan kereta tu.... hehehe

      Mungkin sebab kat Daerah so pekerja LHDN tak cukup memang ye rasanya jawapannya, tapi untuk perkara sebegini rasanya tak de hal kalau di wakilkan sahaja kepada pekerja di Pejabat tu, sebab ia bukan melibatkan wang ringgit pun, sekadar pengisian sehelai dokumen yang Insya Allah takkan lah boleh dihilangkan untuk diserahkan kepada pihak LHDN nanti.

      Delete
  7. dugaan.. sabar je la kan,antara karenah birokrasi yg memeningkan dan menyusahkan ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ialah Ibuintan, rasanya procedure yang ini tak de lah perlu kawalan yang tersangat ketat kan. Perkhidmatan Awam kan untuk kemudahan orang ramai, tidak ke dia orang tahu, ramai lagi rakyat yang agak susah hidupnya di kawasan luar bandar ni, pengangkutan melibatkan masa dan wang. Moga perkara sebegini diambil perhatian pihak atasan.

      Delete
  8. Aduhh sorang je pegawai yg berkenaan?? Erm susah jgk tu eh kan kak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pegawai seorang datang memantau tak de hal baby, yang pasti cara kerja dibahagikan dan tugasan itu dilaksanakan supaya semua orang dapat merasai keprihatinan pihak atasan.

      Delete
  9. Betul...betul...... kalau kat KL ni ada kaunter dia....mmg tiap2 hari bukaklah...mungkin kat Ropin tu tak ramai org yang cop hasil kot hehe...tu yg seminggu 3 kali je....complaint je...tak practical le kalau cenggitu...keje kita pulak yg bertangguh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe... suka tul baca komen yang menyokong ni... hahaha... memang nak complaint pun tapi duk cari ni, nak complaint kat saluran betul yang mana.

      Delete
  10. erm..slllu nya juga situasi begini.. mmg sakit hati bila keja yg sehari boleh diselesaikan terpaksa ditangguhkan sbb birokrasi...huhu..
    sabar je lah...

    ReplyDelete
  11. sabor2 ye laling!
    sempat lagi posing tu! PC pun pernah mengidam nk kereta kaler pink hello kitty, cute kan;p

    ReplyDelete
  12. sabar jea la. mmg nak uji kesabarab btol la ni kan.

    ReplyDelete
  13. Salam..Dalam ATM pun banyak..Berani cakap sbab saya sendiri ATM..menyakitkan hati. Tak kenal kene ikut prosidur, kalo kenal on the spot bole setel..

    ReplyDelete