Tuesday, 29 January 2013

Ingat Dapat Buku Tulis Tadi...

Salam Sahabat Blog,

Nak kongsi satu benda ni.. well sekarang ni kalau tengok macam2 jenis kad jemputan kahwin yang ada kan. Dari yang murah sampailah yang mahal pun ada. Kad yang ada kat meja saya ni tak banyak, biasanya saya simpan kat rumah.

Kalau yang ni mungkin biasa lah kan kita dapat.

Tapi yang saya baru dapat ni, agak terkezut gak lah... tapi saya rasa sangat sweet.....

Dari sampul sudah tahu yang ni kad kahwin..
 tetiba bila buka, aik, dapat buku tulis?.. blur gak rasa...
 Tapi bila go through... ala sweetnya... 
 Jemputan perkahwinan, memang kena lah dengan pengantinnya, terlibat dengan bidang pendidikan
 Dalam dia pun nampak comel je..
 Cam buku sekolah kan..
 Kat belakang siap calender tu, dan kalau buku tulis biasa ada Rukun negara tapi di gantikan dengan doa untuk pengantin. mudah-mudahan mereka kekal dan berbahagia dalam melayari alam rumah tangga ni..

Selamat Pengantin Bariu Leen, Insya Allah panjang umur dan ada rezeki sampailah kami sekeluarga ke sana.

Monday, 28 January 2013

Mini Give Away By Tupperware Kiyter

Salam sahabat semua,

untuk pertama kali saya menyertai contest mini give away ni, ini kerana ia melibatkan hadiah barangan yang sememangnya saya suka. Hadiah kali ini adalah bekas untuk simpanan pasta.


Bekas PastaMate ni saya pernah order dengan sahabat saya tapi malangnya sebab saya pesan mulut sahaja maka sahabat saya ini terlupa akan pesanan ini dan saya pun terlupa nak ingatkan dia sehinggalah dia tunjukkan saya katalog baru. So kiranya saya terlepaslah bekas yang bagi saya sangat convenience untuk saya simpan spaghetti saya tu. Tapi setelah saya berjalan ke blog sahabat saya Pn Nora Karim tak sangka ada lak contest untuk hadiah barangan ini. So marilah kita join sama-sama.

Tupperware Kiyter menganjurkan "mini giveaway (January 2013)". Bagi sesiapa yang ingin mendapatkan satu PastaMate secara PERCUMA, tinggalkan perkataan "@Tupperware Kiyter" di ruangan komen FB Tupperware Kiyter.

Penyertaan dibuka sehingga 30 Januari 2013, Rabu, jam 11 malam.

Cabutan undi akan dibuat pada 31 Januari 2013. Dan pemenang akan diumumkan pada hari yang sama.

Tak rugi mencuba pun, Insya Allah kalau ada rezeki dapatlah, kalau tak de kita cuba lagi.

Detik Hari -hari Terakhir Seorang Yang Bernama Siti Hajar

Salam Sahabat di mana jua berada,

Hari ini saya diberitakan oleh seorang teman tentang seorang gadis yang telah pun kembali ke rahmatullah, ramai yang sudah mengetahui pun kisah beliau agaknya dan saya kiranya seorang yang ketinggalan. Tapi saya nak share jugak kat sini untuk tatapan saya dan anak2 saya bahkan juga sahabat2 yang seperti saya sebagai seorang anak dan juga sebagai seorang ibu buat anak2 kita.

Bertapa dalam sibuk menjalani kehidupan adakah kita memperuntukkan sedikit waktu untuk mengingati mati, ialah bila bercakap tentang mati, kita tahu dan pasti kita akan mati, tapi bagaimanakah keadaan kita tatkala kita mati nanti. Bagaimanakah keadaan kita tatkala sakratul maut datang menjemput kita. Bagi saya sebagai seorang Ibu kisah ini meninggalkan kesan yang mendalam buat diri saya dalam mendidik anak2 saya.

Saya kongsi kisah beliau ini dari blog sahabat beliau Nadia Mujahidah.

Al Fatihah buat Siti Hajar binti ahmad Sabir.

Hasil penulisan ini sesungguhnya ditulis oleh ibunya yang tercinta, ibu kepada arwah Siti Hajar Binti Ahmad Sabir (alfatihah). Semoga kita memperoleh manfaat yang besar dari perkongsian ini. Selamat membaca.
______________________________________________________________
6 Jan 2013 (Ahad)
Kami dapat panggilan telefon mengatakan Hajar kemalangan. Segera bergegas ke Hospital Besar Melaka. Ramai pelajar UTEM sedia menunggu berita kemalangan itu.

7 Jan 2013 (Isnin)
Hajar dimasukkan ke wad ICU Mawar. Pegawai HEPA UTEM mula membuat lawatan.Doktor mencadangkan pembedahan segera dilakukan. Masalah kewangan mula berbangkit, wang kami  tidak mencukupi’

8 Jan 2013 (Selasa)
Gerakan mengumpul derma utk pembedahan Hajar berjalan lancar. Pembedahan dilakukan pada pukul 1 tengahari. Pukul 6 ptg, pembedahan selesai.

9 Jan 2013 (Rabu)
Kesihatan Hajar baik sebelah pagi tapi merosot sedikit menjelang petang. Tekanan darah mula turun, lalu ubat untuk menaikkan tekanan darah segera diberikan. Muka dan badan mula sembab sebab dah 2 hari hanya drip air tanpa makanan. Sebelah petang, susu disalurkan ke perutnya melalui tiub. Walaupun tulang belakang telah di betulkan kedudukannya, saraf tunjang tetap telah tercedera dan kita menunggu dan berharap kekuasaan Allah Ke atas Hajar berkat doa semua sahabat di dalam dan di luar negara.

10 Jan 2013(Khamis)
Selepas Subuh tadi,  kami lawat dia dan bacakan ayat2 suci dan syifa’. Dia tenang je.Kami berbual. Memang dia tak gelak tapi matanya lebih bermaya. Kami ceritakan tentang  kawan2 yang datang, yang berkirim salam dan sebagainya. Memang dia tak dapat lawan bergurau, ketawa besar macam biasa tapi dia dengar kami tu pun dah cukup. Langsung tak tunjuk airmata pada dia. Kami usap tangannya, usap pipi dan dahi berkali2 dan bercakap dengan nada yang ceria juga. Tak boleh nak pandang dia dengan mata sayu, cakap dengan suara sebak..tak boleh. Kalau kita positif, kita ceria, aura kita berpindah kepadanya.

Ramai yang bersimpati dengannya lalu mencadangkan pelbagai bentuk rawatan pemulihan. Ada yang mencadangkan pergi kepada sekian-sekian dukun patah jika Hajar telah keluar dari Hospital nanti. Ada juga peniaga air yang menawarkan sebotol air pada harga RM25, dan menjanjikan penyembuhan dalam 10 minit sahaja. Hajar senyum . Pesannya, dia tidak mahu apa-apa rawatan yang menggunakan perantaraan jin dan hanya mahukan perubatan Islam. Dia rela lumpuh seumur hidup atau sanggup mati, asalkan tidak mensyirikkan Allah.

11 Jan 2013 (Jumaat)
Doktor dah benarkan makan bubur. Kami sudukan dengan sup ayam, sup sayur, ikan dan buah2an. Minum air zam zam pakai straw. Memang haus betul dia. Berkat air terbaik di atas mukabumi, dia segera nampak bertenaga. Menitis airmata sahabat2 melihat dia telah makan. Berebut2 mereka nak tolong layan Hajar. Suasana ceria berlanjutan dengan cerita2 lucu mereka.
Solat Hajat dilakukan di merata tempat dari sebelah malam hingga ke siangnya.UTeM sendiri menganjurkan solat hajat di Masjid, melibatkan kerjasama BADAR dan Majlis Perwakilan Pelajar . 
                                   
Lawatan  Naib Canselor, memberikan suntikan semangat luarbiasa kepada Hajar. Dia ingin sembuh. Dia ingin kembali belajar. Dan dia dijanjikan pelbagai kemudahan pembelajaran jika dia sihat dan masih berminat menuntut ilmu.
Sedikit jangkitan kuman mula dikesan di paru-paru menyebabkan pernafasannya tidak stabil.

12 Jan 2013 (Sabtu)
Doa dan kata-kata peransang tak henti2 masuk ke  telefon untuk memberi semangat kepada Hajar. Kami  perlu kuatkan pernafasannya. Latihan pernafasan mula diberikan supaya oksigen banyak masuk ke badan dan dia dapat melawan kuman2 yang datang menyerang. Hasilnya, kedua dua tangan dah boleh diangkat tinggi. Selepas ini, kami nak teruskan dengan latihan menggenggam. Semua ini menyakitkan, kerana itu motivasi dari sahabat2 amat diperlukan. Peranan saya sebagai ibu adalah untuk mengukuhkan keimanannya dan meletakkan pergantungan harapan sepenuhnya pada Allah.
Sebelah petangnya, Hajar di keluarkan dari ICU Mawar dan diletakkan di wad D3.

13 Jan 2013(Ahad)
Akhirnya berbekalkan sedikit kekuatan yang diberi oleh Allah, saya terangkan situasi sebenar, kesan kemalangan itu kepada Hajar. The whole truth. Dan sebagai hambanya yang patuh, dia Redha dengan apa saja Qada dan QadarNYA. Pendapat doktor itu berdasarkan pengetahuan manusia. Yang mana ia hanya ibarat setitik air di lautan yang luas. Terlalu kecil kemampuan manusia berbanding dengan kekuasaan Allah itu sendiri. Baginya hidup mesti diteruskan, ada banyak lagi nikmat tuhan yang sedang dinikmatinya. NIKMAT TUHAN YANG MANAKAH YANG KAMU DUSTAKAN?
Setiap hari Allah menuntut perjanjian kita dengannya sebelum kita dilahirkan. Iaitu untuk mengakui DIA itulah tuhan kita yang layak disembah. Dia yang maha berkuasa, yang memiliki segala2nya. Sedang kita inilah si fakir yang tak punya apa2…dan sentiasa meminta2 darinya. Kalau dah lidah kita mengakui Allah itu maha berkuasa, maka ikrarkan pula dihati..yang DIA mampu mengubah nasib Hajar lantas menyembuhkannya sekalipun.

Takada rahsia lagi.  Dia dah tahu dirinya lumpuh sementara. Dah tahu situasi tulang belakangnya, saraf tunjangnya yang cedera dan juga pembedahan yang telah dilaluinya. Tanpa setitik airmata, tanpa keluhan, tanpa menyesali nasib, tanpa mematahkan semangatnya untuk terus hidup, katanya kalau mak dan ayah boleh redha, dia juga akan redha. Banyak lagi tanggungjawab untuk digalas, ramai lagi diluar sana yang perlukan bimbingan dan kerana Allah masih selamatkan nya, dia akan bersyukur. Pasti ade hikmahnya.

Malam itu, sedang saya membacakan ayat2 suci kepadanya, dia kata “Mak dengar tak tu? Suara seruan tu?” Saya terdengar seruan bersahut2an dua atau tiga kali dari arah yang tak pasti. “Orang azan kot” tingkah saya. Dia jawab “mana pulak, azan mana ada SUBHANALLAH.. orang tu sebut SUBHANALLAH berkali2. Akak dengar, Cuba tengok jam, bukan masa azan, kan?.”akuinya penuh jujur. Saya rasa berdebar, “Selalu ke akak dengar?” “Selalu gak, entah siapa lah yang jerit tu gaknya…” jawabnya naif’

14Jan 2013 (Isnin)
Sebelah siang Hajar demam.Batuk2 Kecil, Menjelang maghrib, cuaca sejuk, batuk makin memberat. Demam semakin tinggi mencecah 39C. Selsema, kahak tersumbat di saluran kerongkong dan belakang hidung. Hajar semakin lemah. Apabila pernafasan tersekat,Hajar menggelepar mencari nafas. Doktor segera bertindak bila kami menjerit meminta bantuan kecemasan  diberikan dengan menyedut kahak menggunakan mesin penyedut. Tiup dimasukkan ke saluran kerongkong dan saluran hidung. Prosedur yang menyakitkan dan tidak selesa. Tapi masih tak banyak membantu, selsema mengalir lagi, dan kesejukan malam menyebabkan hidung  tersumbat semula. Kami disuruh keluar semasa bantuan kecemasan itu. Keadaan agak membimbangkan. Kami berdua berusaha menolong dengan membacakan ayat2 suci dan zikir2. Menjelang  tengah malam barulah dia bernafas selesa dan tidak mencungap cungap lagi. Keletihan  yg teramat sangat..tetapi bersyukur terselamat dr situasi bahaya. Stabil.

Bila dah tenang, Hajar bercerita semula, semasa doktor membantunya dan kami memohon bantuan Allah, pertolongan tersebut telah datang. Bagaimana? Secara tiba2 dia sendawa berkali kali. Dan setiap kali angin sendawa itu keluar, terasa hidung yg tersumbat tidak tersumbat lagi dan dia boleh bernafas dgn selesa. Kemudian, dia terasa mukanya dipercikkan air 3 kali. Air yang sgt sejuk dan selesa. Dia yang sedang demam panas dan terasa muka berbahang, tetiba rasa sangat selesa dan demam mula menurun.SUBHANALLAH.

Hari dah jauh malam, suami saya nak pulang menjaga anak2 yang lain di rumah. Suami beritahu Hajar, dengan cepat dia jawab “Ayah percaya Allah tak?”jawab suami”Percaya”. Tambah Hajar lagi, “Kalau percaya pada Allah, ayah baliklah..Allah ada jaga akak kat sini.”Sesekali dia tersenyum manis. Kami tanyakan” kenapa senyum?” Dia jawab…”ada bau wangi sangat”.” Selalu ke akak terbau macam tu?”Jawabnya, “Kadang2 aje, kadang2 masa nurse datang, kadang2  waktu sahabat ziarah” Hati kami mula rasa sesuatu. Suami saya tak jadi balik. Kami berdua tertidur kepenatan menemani dia malam tu. Dipihak dia pula, terasa sangat aman dan damai. Malam yg sejuk dirasakan nyaman. Langsung tak rasa lapar dan dahaga. Menurutnya, sepanjang malam, dia memerhatikan kami berdua tidur dan mensyukuri apa saja nikmat yang sedang dinikmatinya.

15 Jan 2013 (Selasa)
Sebelah pagi Hajar masih tak bermaya. Semakin naik matahari, hidung semakin kurang tersumbat dan kesihatan mula beransur baik. Perjuangan untuk hidup diteruskan lagi. Bila demam berkurangan, Hajar akan kembali ceria, makannya akan berselera, makan pudding, bubur, sup ayam dan buah2an.. Rakan2 pun gembira melayan kerenah dia. Bila dia sebut teringin makan pisang…tetiba ada saja tetamu yang bawakan. Dia duduk tapi kepalanya agak senget - masih tak boleh kawal gerakan kepala. Spontan dia kata, “Kalau ade bantal kecil, boleh letak kat leher”  lalu Allah perkenankan hajatnya. Bantal yang diidamkan dibawa oleh sahabat yang prihatin pada hari yang sama hajatnya diutarakan. (KUN FAYAKUN)

Tekak Hajar masih terasa sakit – perit. Mungkin sebab guna tiub penyedut kahak sebelumnya. Jadi ubat demamnya perlu dihancurkan dan dijadikan larutan. Saya bancuhkan paracetamol dengan sedikit air zam zam. “Akak, ingat ye, ubat ni alat je, Allah yang menyembuhkan” Dia angguk. Ubat di sudukan ke mulutnya. Pahit. Kecil matanya. Segera saya berikan air zam zam untuk diminum. Lepas itu dia tanya, “Air ape tadi?”. “Ehh..air zam zam lah, mana ade bagi air lain.” Dia senyum lagi. Saya tertanya2. Dia kata “Allah tolong akak, ubat tu memang pahit, tapi bila minum air zam zam tu, rasa macam air tu manis, ia basuh semua rasa pahit dilidah akak, Esok mak cubalah” Macam mana ni….nak percaya tak?

Malamnya, dia kena makan ubat lagi. Tanpa gentar, dia menelan ubat pahit tu dan tinggalkan sedikit untuk saya. Nekad untuk menyampaikan dakwah, saya telan baki ubat itu. Memang pahit. Dan bila air zam zam diminum, rasa pahit itu hilang tak berbekas. Seperti lumpur di lantai yang tertanggal semuanya bila air disiram kepadanya.
Kemudian dia mula bertanya bagaimana dia nak  solat dalam keadaannya seperti itu. Saya terkedu. Telefon terus saya capai, meminta bantuan ilmu dari rakan2 yang lebih arif. Dan seperti dijangka, apa yang dimintanya, mudah benar utk Allah tunaikan. Ade saja sahabat yang prihatin dan sudi menolong.

Bila Doktor pelatih datang untuk mengambil sampel darah, Hajar menangis. “Akak dah lemah, makan pun tak seberapa, mana nak ada darah banyak. Doktor asyik ambil darah..tangan doktor tu besar,kematu, tak sensitive. Tangan akak kecil, Sakit tau ditampar2 tangan akak, dicubit2…dah tak jumpa urat darah tu, tak yah lah ambil darah. Akak tak nak doktor tu lagi”. Sayu hati mendengar rintihannya, tapi macamana? Mana boleh pilih2 doktor. Tapi Allah maha mendengar, esoknya doktor lain pula mengambilalih.

16 Jan 2013(Rabu)
Usai solat subuh, saya dapati Hajar mengadu sakit perut. Macam kembung. Perut mula membengkak dan bergerak2. Saya sapukan sedikit minyak angin dan bacakan rukyah. Dia terasa nak muntah. Ya memang.. dia betul betul muntah. Berlambak2 muntah air hijau keluar dari mulutnya. Kami beri air zam zam kerana muntah tersebut memahitkan tekak. Tapi muntah berterusan…lagi…. lagi… dan lagi…”Akak tak nak pelawat hari ni”. Dan tengahari itu, memang takada pelawat yang datang.

Menjelang maghrib, dia suruh ayahnya solat. Kemudian saya pula disuruh solat. Saya katakan, “nanti siapa nak tolong bersihkan muntah? Mak solat lewat sikitlah…Dia jawab  “Allah ada, Allah boleh bantu akak.” Terkedu. Saya pun tinggalkn dia untuk solat. Ayahnya pula pergi menjemput adiknya di Malacca Central. Selesai solat, saya dapati nurse sedang membersihkan Hajar. Bajunya yg terkena muntah digantikan. Kemudian dia kata, “Haa..kan betul akak cakap, Allah ada bantu akak. Mak pergi je, akak muntah, tapi nurse yg sedang rawat makcik kat sebelah tu ternampak akak muntah dan dia datang bantu.

Sepanjang malam, adik Hajar, Nabilah, saya dan suami saya hanya menadahkan kain menahan muntah hajar. Muntah…minum lagi…dan kemudian muntah semula. Bila reda sedikit, kami mula berbicara. “Akak, Nampak gayanya macam perut akak dah tak terima lagi air yang kami beri. Mungkin rezeki minuman akak dah habis. Mak bagi air untuk basah tekak je, tapi untuk menghilangkan dahaga, akak mohonlah rezeki dari  Allah.

Ayahnya pula kata “Akak, kalau akak dipanjangkan usia, ayah akan belikan computer yg lebih ringan untuk akak, sesuai dgn kemampuan akak menggunakannya. Tapi kalau usia akak tak panjang, akak jangan sedih sebab akak akan dapat syahid dunia. Pujuk ayah lagi, “Akak, bila dajjal keluar nanti, orang2 yang beriman takkan dapat bekalan makanan sebab tak mahu sembah dajjal. Mereka akan berzikir sahaja, dan Allah cukupkan rezeki mereka. Mereka tak rasa lapar dan dahaga, Akak zikirlah ye”. Angguk.

Walaupun perbualan itu amat menyentuh hati, tapi masih tak mampu menggugurkan air matanya. Dia kata” Kalau mak dan ayah dah redha, takde sebab untuk akak tak redha. Kalau Allah izinkan akak hidup lagi, walau mcmana pun rupa akak waktu tu, akak akan berdakwah untuk beritahu orang tentang adanya pertolongan Allah, besarnya kekuasaan Allah. Mak tulis ye, biar tak lupa . Nanti akak sendiri yang akan ceritakan. Tapi kalau umur akak tak panjang, emak ceritakanlah bagi pihak akak”

Untuk adik2nya, dipesankan agar ubah penampilan berpakaian. Untuk rakan2, dia minta maaf dan memberikan kemaafannya kepada mereka. Adik2 dipujuk agar pakai jubah2 dan tudung dia yang banyak. Dia turut beritahu minta digantikan puasanya dan uruskan solat yg tertinggal sepanjang dia berada dihospital tu.  Ada beberapa hutang kecilnya minta dilunaskan.

Kami tanya lagi. “ susah ke rasanya nak muntah tu tadi?” Jawabnya, “Taklah, senang je, Allah tolong.” “Tolong macamana?” tambahnya “Dah badan akak tak boleh keluarkan air2 kotor tu dgn cara biasa, Allah tolong keluarkan melalui muntah. Tak susah pun, rasa macam meludah je” MASYA ALLAH. Hajar sentiasa kaitkan apa saja yang dialaminya dengan Allah. Sentiasa berbaik sangka  Allah menolongnya. Benarlah seperti hadis qudsi,  Allah bertindak mengikut sangkaan hamba terhadapNYA. Jika kita yakin Allah menolong kita, maka Allah akan tolong.
Keputusan Xray menunjukkan perut dan usus besar membengkak teruk.

17 Jan 2013(Khamis)
Situasi kritikal. Tak mahu pelawat lagi. Doktor sedang cuba menyelamatkan . Perut membengkak terus. Usus besar tidak menyalurkan najis dengan sempurna. Menurut doktor semuanya ada kaitan dengan saraf tunjang yang gagal menghantar arahan ke anggota badan.  Ultrasound pula  diambil.  Hajar tenang. Berserah pada Allah menentukan yang terbaik untuknya.

Selepas waktu melawat tengahari, demam memburuk semula. Perut yang membengkak menyukarkan pernafasan. Doktor mula gelisah. Satu tiub dimasukkan ke perut melalui hidung bagi menyedut cairan di dalam perut. Lebih 1Liter cairan dikeluarkan. Hajar diarahkan berpuasa sehingga punca pembengkakan itu diketahui.

Demam lagi. Saya sudukan juga tiga sudu air zam zam ke mulutnya dari masa ke semasa. “Akak, jgn bimbang, kita orang  Islam dah dilatih berpuasa. Redha ya .. mak bagi air zam zam ni hanya utk basah tekak, memang tak sempat sampai ke perut pun ia akan kering sendiri. Mintalah Allah hilangkan dahaga akak” . Dalam keletihan beliau jawab, “beratnya dugaan Allah ni , mak..” “memanglah…kan syurga Allah tu mahal harganya…sabar  ya.. Nabi Ayub dulu pun diuji dengan berat” Dia angguk.. Doktor pasang drip…Dalam hati, saya tak putus2 membacakan ayat2 suci dan selawat untuk menolong beliau melalui kesukaran itu.

Menjelang asar, Hajar mula rasa bahang. Dia minta dimandikan. Panasnya kuat dibahagian dada. Dan terasa semua badan sakit2. Saya terdiam. Saya rasa, dia dah mula nak nazak. Waktu tu saya berdiri membelakangkan tingkap. Dia suruh saya beralih kedudukan. Dia nak pandang keluar tingkat. Saya tanya , nak tengok apa? Katanya : nak tengok Allah. Saya terkedu lagi. Katanya :” Allah marah sebab tak dakwah sungguh2. Tak mahu cari jalan lain, bila dakwah terhalang.” Saya jawab “Mintalah ampun dan banyakkan beristigfar pada Allah,” Angguk.Tak lama lepas tu, dia kata, matanya dah mula kabur. Saya membisikkan agar dia terus mengingati Allah. Angguk.Dalam termengah2 dia berkata”mak, izinkan akak pergi dulu, tapi akak tak nampak jalan” “ Ya, mak izinkan, mak doakan agar Rasulullah datang tunjukkan jalannya. Sekali lagi dia mengejutkan saya, bila dia kata dia dah tak boleh nampak, lalu bola matanya bergerak ke atas. Segera saya talkinkan berulang kali. Doktor dan  nurse mula berkejar datang nak menyelamatkan. Saya disuruh keluar. Mereka mula memasang topeng oksigen,dan  menaikkan tekanan darah.

Hati saya dah sebu. Saya tahu tadi tu Hajar dah nazak. Persiapan dibuat utk pindahkan Hajar ke ICU semula. Waktu maghrib tu, kami berkejar kejaran tolak  katil Hajar ke ICU okid.

Hajar segera dibius dan getah saluran pernafasan dipasang ke mulutnya. Mesin pernafasan mengambilalih proses pernafasan. Itulah kali terakhir untuk dia berkata kata kerana selepas itu dia terus ditidurkan dan tak bangun2 lagi.

18 Jan 2013Jumaat)
Kami dimaklumkan ada air yang banyak diluar perut dan sekitar usus. Dikhuatiri usus Hajar telah bocor. Menjelang waktu azan zohor, untuk solat jumaat, jantung Hajar berhenti berdenyut. Doktor segera melakukan CPR. (Satu. Dua, Tiga, Empat, ……)saya nampak prosedur tu dr luar cermin biliknya. Hati saya terguris teruk…cpr dilakukan di dada, betul2 di atas kawasan pembedahan tulang belakangnya. Kalau dia selamat sekalipun, apa nasib tulang belakang tu, kan baru je lepas dibedah.
Walaupun jantung dapat digerakkan kembali, namun jantung Hajar hanya bekerja 1% sementara mesin pernafasan yg bekerja  lagi 99% .Hakikatnya carta pernafasan di paparan skrin tu terasa semacam gimik.

19 Jan 2013 (sabtu)
Doktor pakar usus mengesahkan usus Hajar bocor dan perlukan tembukan kecil diperut untuk mengesahkan teori beliau. Sekiranya benar, pembedahan yang lebih besar diperlukan utk memotong usus yang bocor itu dan mencantumkan semula. Serentak dengan itu, kami diberi borang kebenaran  pembedahan untuk ditandatangani. Semuanya atas nama nak menyelamatkan nyawa Hajar. Kami buntu. Suami meminta tempuh untuk bertenang dan berfikir. Kami perlu solat. Kami perlu berfikir dengan tenang. Kami mohon pertolongan melalui pertolongan Allah. Pukul 2 pagi, kami dipanggil semula. Terdesak, kami benarkan tembukan dilakukan diperut. Hanya pada Allah kami bermohon pertolongan dan petunjuk.

Belumpun sempat selesai pembedahan kecil itu, seorang lagi doktor memanggil kami. Berita besar yang disampaikan, buah pinggang Hajar tidak berfungsi sepenuhnya atau lebih tepat lagi..dah rosak dan perlukan dialysis darah. Hajar takkan boleh bertahan kalau darahnya tak dicuci kerana toksin dalam tubuh akan meningkat dan meracuni organ2 yang lain. Terdiam. Bermimpikah kami? Lepas satu, satu, organ badannya merosak. Namun begitu, dialysis tidak boleh dilakukan dengan selamat kerana keadaaan Hajar yang tidak stabil. Jantungnya dah pernah berhenti, dan boleh berhenti lagi semasa dialysis. Darahnya dah terlalu cair..dah lama tak makan. Pendarahan juga boleh berlaku kerana tekanan darah yang rendah. Jadi apa yang boleh kami perbuat? Sesudah berbincang, kami ambil keputusan tidak membenarkan cuci darah dijalankan kerana risikonya besar.

Tak lama lepas tu, pakar usus pula mengesahkan yang usus Hajar memang benar2 bocor dan pembedahan besar diperlukan. Kami tanya, adakah Hajar stabil untuk dibedah? Jawapannya TIDAK.Kami Tanya adakah masalah usus itu boleh selesai selepas pembedahan tersebut? Jawapannya. TIDAK PASTI MASALAH SAMA TAKKAN BERULANG LAGI. Lalu kami berikan jawapan yang paling selesa bagi kami iaitu tidak membenarkan sebarang pembedahan dilakukan lagi. Kami juga tidak membenarkan prosedur cpr dilakukan jika jantung terhenti lagi.

Doktor bercakap dengan berhati2. “Kalau itu keputusan Puan, Puan sedarkah apa akibatnya nanti?” Saya jawab, “ya, saya sedar, saya akan kehilangan anak saya, dan saya redha. Malah, kalau boleh , saya nak segala ubat dan mesin pernafasan dihentikan” Doktor menjawab, “Itu tak boleh, menyalahi etika, itu seperti membunuh pesakit. Kami tak boleh membunuh pesakit, tapi kalau Puan tak mahu lakukan semua yg kami dah cadangkan, mesin pernafasan tetap perlu terus dihidupkan. Cuma pesakit takkan mampu bertahan lama kerana toksin yang tinggi akan meracun dirinya sendiri.

Selepas itu, doktor terus mengawasi Hajar, dan pelawat telah dibenarkan menziarah tanpa had masa kerana Hajar hanya menunggu masa untuk pergi meninggalkan kita semua. Semua keluarga telah dimaklumkan, Hajar tak putus2 diziarahi oleh sahabat2 yang mengenali dan bersimpati. Masing2 ingin menatap wajahnya untuk kali terakhir

20 Jan2013 (Ahad)
Pagi itu kami berdua khusyuk dlm doa masing masing, hanyut dalam munajat kami kepada Allah memohon bantuan dan keringanan untuk sakaratul maut anak kami.Tepat jam 9.20 pagi, Hajar melepasi sakaratulmaut dan meninggal dunia dengan tenang dalam dakapan ibu dan restu ayah. Pergilah sayang, TUHANMU yang lebih menyayangimu telah menunggu. Terima kasih YA ALLAH kerana telah meminjamkan kami anak yang sebaik ini. 20 tahun kami berbahagia dengan kehadirannya.Terima kasih kerana menganugerahkan akhlak yang mulia terhadap anak kami ini. Kini kami kembalikan ia kepadaMU YA ALLAH.Dakapilah ia dengan limpahan rahmat kasih sayangMU yang maha Agung. Amin.. amin..amin..ya rabbal alamin.

Siti Hajar selamat dikebumikan di kampung keluarganya dengan lancar.Begitu ramai sahabat, pensyarah, pegawai university dan saudara mara hadir memberikan lawatan terakhir, memandikan, menyembahyangkan dan mengkebumikan beliau. Seluruh alam seakan turut bersedih dan merintih kerana kehilangan seorang mujahidah sejati. Cuaca mendung berterusan dari pagi hingga ke petang,( tetapi tidak pula hujan), turut menyentap  tangkai hati insan2 yang jujur menyayanginya.
_______________________________________________________________________

Saturday, 26 January 2013

Kreatif tu penting... Terutama kalau nak cepat...

Salam di pagi Sabtu buat sahabat di blog,

Hari ni tak da xtvt best pun, pagi kemas rumah sikit, lepas tu pergi pasar, lepas tu bawak Mak pergi kenduri kahwin then sidai baju yang 1st trip, 2nd trip lum siap lagi, so mari kita recall cerita semalam.

Selain dari lupa nak ambik anak2 balik TKW, saya nak share kat sini, pencuci hikmat. Hehe

Semalam masa nak basuh kasut bebudak ni, sabun basuh rupanya dah habis, actually memang tahu dah habis, masa nak habis tu pun tau tapi terlupa nak inform En Suami, so takut dia marah tapi actuallynya bukan takut dia marah, tapi tak tahan dengar dia pot pet pot pet nanti. Oleh itu, dengan kreatifnya (betul ke istilah ni boleh di guna pakai kat case ni) saya pun gantikan sabun basuh dengan pencuci serba guna ni.

Zip, superzip, hehe, memang cepat aje bersih.

Tapi saya percaya most of surirumah sepenuh masa tak pun surirumah separuh masa di luar sana, semuanya kreatif dan hebat, contoh paling hampir, time memasaklah kan, kalau tak cukup bahan mesti boleh cover dengan bahan lain dan kalau tak silap, nak masak lain kalau tak cukup bahan boleh jadi masakan lain.


Friday, 25 January 2013

"Pelupa" kah anda?

Salam sahabat alam maya,

Just nak share suatu yang simple hari ni, masa menyibukkan diri baca majalah anak2 saya jumpa kartun ni, hehehe.. Mengingatkan saya tentang sifat "pelupa" saya tu.
Saya seorang yang pelupa, sangat2 pelupa, hingga En Suami pernah cakap "U kalau nak pergi shopping2 kat bandar, I memang tak lepaskan U pergi dengan anak2 aje, nanti tak pasal2 hilang anak2 I tu", masa mula2 dia cakap memang saya sedih, syahdu giler, tapi bila difikirkan memang betul pun. Hehehe

Pernah saya nak ke UM, dan masa nak buang sampah letak sampah kat atas bonet kereta, From Rompin to Muadzam saya bawak sampah tu, mujur gak perasan sebab raamai tul orang duk tengok kereta saya masa tu, kalau tak mau sampai ke UM sampah tu.

Belum lagi perkara2 lain tu. hehe

Wednesday, 23 January 2013

Dah Minggu ke 4 pun En.Haziq oii...

Salam semua sahabat blogger,

Hari ni dah kira minggu ke 4 pun si Haziq ni bersekolah, tapi tulah dia ni still gak berlinang airmata bila tinggalkan dia kat sekolah.
 Baru sampai, muka dah cuak dah...
 still boleh control
 tenang sikit sebab Ummi duk sebelah
 dah siap boleh keluarkan apa yang ada dalam beg
 Ummi bangun aje air mata terus meleleh, alahai...
 lagi sekali Cikgu Siti kena tolong tenangkan Haziq sebab Ummi dah lewat nak pergi kerja. Masa keluar tu dengar Haziq menangis dengan agak kuat, so the girl yang ada dalam gambar kat atas tu cakap "jangan nangis lo... ali sudah ujan, kalau kamu nangis nanti makin lebat ujan". Bijak tul this girl, her name is Chloe.

P/S: to PINkYCaT, menjawap soalan di Google+.hehe

Saturday, 19 January 2013

Bila Hari Hujan.....

Salam Semua Sahabat Yang Suka berblogging,

Hari ni suasana ditempat saya hujan, semalam hujan dan esok pun diramalkan hujan.


Bila hujan memang best, tidur, lepak dalam rumah, suasana memang sejuklah, (lainlah rumah yang ada aircond kan akan senantiasa sejuk). Tapi yang tak best bila hujan sebergini, air sekitar rumah naik, maka ada lah spesies lain yang menumpang kat rumah kita ni. Nak kena adukan kat presiden SW1M ni. Mesti dia terlupa nak highlight kan untuk pindahkan haiwan yang tempat tinggal mereka dilanda banjir. Iyelah kan kita sedia maklum yang haiwan pun ada masalah besar dari kita. Ni ada yang masuk menumpang kat rumah saya.

Besar lak tu, kebetulan masa ternampak tu budak2 tengah baring ngadap tv, dekat dengan diaorang, mujurlah tak kena apa2.

So secara alternativenya, semua lubang pintu saya sumbatkan dengan kain.

Tuesday, 15 January 2013

Keluarga Bahagia... Ramainya anak...

Salam buat sahabat blogger yang rajin blogging,
Hari ni tak de cerita, duk menanda kertas periksa Final bebudak, so just nak publish n3 yang berderet di bahagian draft ni. Memandangkan rumah kami dekat dengan pantai, tapi tak lah dekat sangat, kena naik kenderaan gak amik masa dalam 5 minit. Kuatnya angin masa ni. Berkenaan tajuk tu sebenarnya sebab duk snap gambar adik ni yang rajin bawak anak2 dia dan anak2 saudaranya berjalan. Adik saya ni mengajar di sekolah bahagian pendidikan pra, so sememangnya dia rajin layan kerenah bebudak. Setiap kali dia balik ke kampung dan berjalan kemana2, anak2 yang ada kat area rumah Mak pasti akan turut serta. Even kalau kami ikut serta pun, kami ni macam pengantin baru, sebab anak2 saya pun nak naik kereta dengan Ibu dan ayah ni.

So setiap kali dia orang ni berjalan ke bandar ke, ke taman ke, orang2 sekeliling pasti menjeling, dan pernah jugak ada yang berani bertanya, "semua ni anak ke?" dan mereka ni suka mengiyakan aje. Lagi pun semua anak2 saudara pun turut serta panggil gelaran "ibu" dan"ayah". Tapi itulah adik saya yang memang rajin melayan keletah anak2 dia dan anak2 saudarannya.

2012 Penutupannya Merangkap Suasana Baru Buat Haziq Day 1

Salam buat semua sahabat2 yang rajin berblogging,
few days jugak saya duk merangka apa yang nak dikongsikan, ada 2 cerita yang saya nak kongsi tapi saya kena separatekan cerita sebab panjang berjela2, hehe (ni kira penulis syok sendiri). Cerita kali ini tentang si Haziq, anak lelaki saya yang seorang tu yang telah pun masuk ke pra-sekolah di SJK (C) di Rompin ni.
Ini hari pendaftaran pada 30/12/2012, hari ahad. Nampak sangat bersemangat. Tapi setelah setengah jam duduk dikerusi sambil ligat memerhati orang sekeliling dia dah tak duduk diam, dah mula merengek ajak balik. So, pujuk dia ajak pergi beli food kot2 dia lapar ( sebelum dia meraung mintak milo dalam botol dia tu ). Emm macam2 dia demand tapi nak pujuk suruh dia ke sekolah kan, ikutkan aje lah.

Dapatlah dia bertahan sampai abis semua orang yang nak berucap tu berucap. So sebagai pengenalan murid2 pra masuk duduk dalam kelas, dan parents kena pergi kelas lain untuk bermesyuarat bagi memilih "pewaris", AJK untuk menolong guru pra jika ada xtvt untuk murid pra sebab pra tidak terlibat xtvt untuk murid thn1-6. Cam tu lh pulak. (ini di sahihkan oleh adik saya yang juga guru pra :) ).

Tapi Haziq tak nak masuk kelas tu, dia nak masuk kalau saya masuk sekali, so bunga2 yang menunjukkan bahawa saya juga akan menjadi salah seorang murid kian berkembang. Duduklah saya bersama dia didalam kelas tu.

 Selesai mendaftar ( Bayaran buku dan baju seragam, RM147.60 ). Kami pun beransur balik, dan Haziq melompat riang. Peristiwa mencabar pasti menanti untuk hari pertama nanti iaitu pada 2 jan 2013.

Saturday, 12 January 2013

Perkembangan Anak Lelaki & Anak Perempuan

Salam teman blogger,
Memandangkan hari ini weekend so ramailah yang ambil kesempatan untuk bersantai dengan keluarga kan, cam saya suami bukan berkerja opis2 ni, so hujung minggu pun dia kena kerjalah. Jadi sayalah yang duk umah melayan kerenah anak2, untuk hari ni, saya duk survey kat internet tentang perkembangan anak lelaki dan anak perempuan, tapi tak betul2 jumpa artikel berkaitan.

Saya ada 3 anak perempuan dengan seorang lelaki, yang 1st dan 2nd perempuan, sekarang dah darjah 3 dan 2. Yang 3rd tu lelaki dan last pompuan, usia 5 dan 4 tahun.
Ini sesi mengaler, sebab Ainurin nak masuk contest Aulad, tu dia sibuk mengaler, datang yang lain memeriahkan suasana.

Yang saya nak highlight kat sini adalah bukan nak membandingkan tapi nak dapatkan maklumat tentang perkembangan diaorang ni, kalau sahabat di blog dapat tengok gambar di bawah ni, si Haziq masih terkial-kial cara pegang pensil tu, malah pembantu di Pra pun ada bertanyakan saya tentang si Haziq ni, "Adam tak reti pegang pensil lagi ye kak?" so saya mengiyakannya lah. Seingat saya pun, saya pun tak pernah nak ajar anak2 saya menulis, cuma dari yang sulong tu kecik lagi saya just beli buku2, kaler pensil, kaler krayon dan just bagi kat diaorang buat main2. Bila diaorang dah kesekolah, takde pulak cecikgu dia inform masalah camni. Tapi when it comes to Haziq, saya terkejut gak dan barulah saya perhatikan, memang dia tak reti pegang pensil kaler pun, pegangan dia pun nampak kekok.

Tapi kalau diperhatikan gambar di bawah ni, si Aisha adiknya nampak lebih tegap jejari kecil dia bila pegang pensil kaler tu, dan yang pasti saya pun tak pernah ajar dia cara pegang pensil tu.

Perkara ni menimbulkan jugaklah ketakutan di hati saya. Bila blog walking tadi ada terjumpa lah blog yang inform supaya tidak membezakan anak lelaki dan perempuan ni, tapi iyelah perasaan seorang ibu, bila benda tu depan mata ada gak kerisauannya.

Wednesday, 9 January 2013

Jarang kepala anak bila dia demam.

Salam buat teman blogger, kali ni, saya update pasal si kecil yang demam lagi. Gara-gara dia jatuh semalam dan terbawak-bawak sampai demam.Ni luka di lutut dia akibat berlari ke rumah mak semalam.
Nak cuci luka dia tapi Umminya pun seram sejuk so pujuk dia baring minum milo
Still tak tahu nak buat camnr, nak cuci tapi tak sanggup sebab si kecil ni duk mengerang, last2 Umminya just bubuh ubat itu pun takut nak spreadkan ubat tu. Si kecik yang sakit Ummi pulak duk berlinang air mata. Tak tahan iman tul lah Ummi dia ni.

So hari ni si kecik ni demam, Ummi kena jarangkan kepala dia. Ni ikut cara mak buat. Tetiap kali dia anak2 saya demam, saya mesti jarang kan kepala diaorang, mak kata elok untuk sejuk kan kepala anak bagi mengelakkan dari kejang mahupun sawan.

Kena amik daun lidah buaya, mujur ada tanam sendiri.

Kerat lah dalam 2 batang, then potong kecik2 dan buang kulit sebahagian, supaya mudah nak amik isinya sahaja.

Lepas tu kopek isinya dengan kuku aje, so buang kulit tu, hancurkan isi dengan air. Then cari bunga raya, campurkan. Gaulkan then letak sikit beras ( tak tahu pun untuk apa).

Then sapu kat kepala anak ye. Sejuk aje kepala tu dia rasa nanti. Walaupun anak2 yang demam saya pakaikan koolfever, mak tetap ingatkan saya untuk jarang kepala anak. Tapi Aisha ni tak suka pakai koolfever.

Then saya buat bubur untuk dia. Budak2 ni kalau demam bubur lajulah dia makan.

Emm.. Nampak sedap je bubur ni, (kalau time pantang, semua nampak sedap, bubur anak pun terliur).

Habis gak dia makan, tinggal kulit ayam tu dia tak nak. Hehe. Tapi demam pun dia nak bersolek gak, nak ikut ambil abang dia balik sekolah.